روش تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر

نحوه تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر

هر خودرویی یک باتری دارد، درواقع بدون باتری مناسب، خودرو راه به جایی نمی برد. اما در صورتی که باتری ماشین دچار خرابی شود چه؟ از کجا بفهمیم نیاز به تعویض باتری ماشین داریم؟ در ادامه به بررسی نحوه تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

باتری ماشین باید چند ولت داشته باشد؟

یک باتری سالم در تست با مولتی متر باید حدود 12.6 ولت را ثبت کند. از این رو مهم است که باتری را پس از حداقل یک ساعت در حالت استراحت تست کنید تا به آنچه ولتاژ استراحت گفته می شود، برسید. اگر اخیراً از خودرو استفاده کرده اید احتمالاً باتری مقدار بیشتری نسبت به ولتاژ استراحت نشان می‌دهد که می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

از این رو بهتر است ماشین را یک شب رها کنید و صبح باطری را تست کنید تا یک سنجش واقعا دقیق از وضعیت شارژ بدست آورید.

نحوه بررسی باتری خودرو با مولتی متر چگونه است؟

استفاده از مولتی متر برای آزمایش باطری ماشین آسان است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که می توانید به پایانه های باتری یا به عبارتی سرباتری دسترسی داشته باشید.

باتری ها معمولاً در قسمت موتور در یک طرف موتور قرار می گیرند. اگر وقتی کاپوت را باز می‌کنید، باتری را نمی یابید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در خودروهای جدیدتر، باتری اغلب دارای یک پوشش پلاستیکی است که باز می‌شود، یا گاهی اوقات نیاز به جدا کردن چند پیچ دارد. همچنین ممکن است یک پوشش قرمز روی ترمینال مثبت (+) وجود داشته باشد که بلند شود یا باز شود.

هنگامی که باتری را پیدا کردید، بسیار مراقب باشید که هیچ چیز فلزی به پایانه ها برخورد نکند چرا که باعث اتصال کوتاه شده و سبب خرابی باتری می شود از این رو  آچار یا سایر ابزارها را روی باتری قرار ندهید.

راهنمای تست باتری خودرو با مولتی متر

اولین تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر ولتاژ DC را اندازه گیری می کند که با یک خط ثابت و یک خط چین بالای حرف V نشان داده شده است. صفحه را روی 20 قرار دهید که به شما امکان می دهد بین 0-20 ولت را به دقت اندازه گیری کنید.

پروب قرمز را به ترمینال مثبت (معمولا قرمز) و پروب سیاه را به پایانه منفی (سیاه) لمس کنید. پایانه ها با علامت + و – مشخص می شوند. اگر خوانشی با منهای جلوی آن (-12.6 به جای 12.6) دریافت کنید، پایانه ها را اشتباه متصل کرده اید.

ولتاژ استراحت در حالت ایده آل نباید کمتر از 12.6 ولت باشد. باتری هایی که ولتاژ 12.2 ولت را نشان می دهند، در واقع تنها 50 درصد شارژ می شوند و به عنوان دشارژ زیر 12 ولت طبقه بندی می شوند.

فهمیدن میزان تلفات انرژی در باتری با مولتی متر

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که همه خودروهای مدرن تلفات را تجربه می‌کنند، یعنی زمانی که یک جریان الکتریکی باتری را حتی با موتور خاموش نیز تخلیه می‌کند. بنابراین، سیستم هایی مانند ساعت، کامپیوتر و زنگ هشدار مقداری انرژی مصرف می کنند. اگر مشکوک هستید که این کار باعث از بین رفتن باتری شما در حین ذخیره سازی می شود، ممکن است عاقلانه باشد که باتری ماشین را جدا کنید یا آن را به طور کامل خارج کنید.

اگر در نحوه تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر، این دستگاه کمتر از 12.6 ولت را نشان می دهد، باتری را جدا کرده و با استفاده از شارژر باتری آن را کاملا شارژ کنید. سپس بگذارید یک شب استراحت کند. اگر زمانی که به ماشین وصل نیست شارژ نگه می دارد بیانگر این مورد است که چیزی باتری را خیلی سریعتر از حافظه کامپیوتر و ساعت دیجیتال تخلیه می کند.

چگونه دینام ماشین را با مولتی متر چک کنیم؟

یک دینام برق تولید می کند و باتری را شارژ می کند. نه تنها این، بلکه در حالی که شما در حال رانندگی هستید، قدرت را نیز به سیستم های الکتریکی خودرو منتقل می کند. از این رو خرابی آن می تواند بسیار دردسر ساز باشد. جهت اطلاعات بیشتر در مورد خرابی دینام می توانید مقاله نشانه های خرابی دینام ماشین را مطالعه نمایید.

بنابراین با روشن بودن موتور همان تست باتری را با مولتی متر برای دینام انجام دهید. یک دینام سالم باید ولتاژی بین 13.8 ولت و 14.4 ولت را نشان دهد. هر مقدار که خارج از این محدوده باشد و خودروی شما کم یا بیش از حد شارژ شودسبب می شود تا عمر باتری را کوتاه تر شود.

سخن پایانی

نگهداری درست و اصولی از باتری سبب می شود تا دیر تر از موعد به خرید باتری ماشین نیاز پیدا کنید. از این رو لازم است تا نحوه تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر را به خوبی بلد باشد تا در هنگامی که به خرابی باتری خود شک بردید به خوبی بتوانید مشکل را حل کنید و از سلامت باطری خود مطمئن شوید

سوالات متداول نحوه تست خرابی باتری ماشین با مولتی متر

  1. آیا تست با مولتی متر را می توان خودمان نیز انجام دهیم؟

بله این کار دشواری زیادی نداشته و با رعایت اصول می توانید به راحتی باتری ماشین خود را با مولتی متر تست کنید.

  1. در چه زمانی باید باطری ماشین را تعویض کرد؟

باتری ماشین بسته به اینکه سیلد است و یا اتمی بین بازه 3 تا 5 سال طول عمر دارد. البته این میزان به بسیاری از شرایط بستگی دارد که شما می توانید 9 راهکار افزایش طول عمر باتری ماشین را برای نگهداری اصولی و افزایش طول عمر مطالعه کنید.

  1. آیا تست با مولتی متر بهترین روش تست است؟

این روش یکی از بهترین روش های تست خرابی باتری ماشین می باشد.